Saturday, April 18, 2009

kisah bergambar siri 2..keh3

Kisah bergambar siri 2...
Selalu sgt aku cerita pasal pipe, itu hari aku sempat mengikuti satu aktiviti wajib dlm pembelian paip yang nak digunakan dalam projek ni..aktiviti tersebut namenye pipe test, pipe2 yang diorder dari kilang ini mestilah diuji terlebih dahulu sebelum dihantar ke site...Pipe yg ditest kali ni brand OKA, kilang dia kt Batu Gajah,so hr tu aku dgn en consultant pun ber nissan x-trail siap dgn driver ke sana..huhuhu..
pipe akan dipilih secara random oleh en consultant awal2 lg, biasanye 2 length pipe akan dipilih dari satu batch pipe tu..itu hari satu batch ada 40 length.mula2 sekali keadaan fizikal pipe akan diuji, ukuran diameter dgn length diambik, size sume ok...PASS...

Lepas tu crushing strength test pulak, pipe ni akan dikenakan bebanan 85Kn/m selama satu minit dan pastu kita check klau ada crack kt permukaan luar dan dalam pipe tu, lepas dah observed xde crack...PASS
last sekali hydrostatic & joint test. test ni bertujuan nk mengesan sebarang kebocoran pada pipe tersebut, kena check kt external surface pipe tu klau2 ada kebocoran atau pun kt joint dia...check2 punya check x nmpak ape2 kesan kebocoran,jadi pipe tersebut PASS, jadi bleh dihantar ke site..so sebelum balik pulau pinang mcm biasalah supplier belanja makan, ngam2 pkul 12 mase tu,dia bwk g mkn kt hotel, buffet lak tu...pergh,makanan....


Hari lain aku x byk keluar g site, byk keje kt ofis, bila dah tension tu barulah aku g site, tgk progress keje mcm mana, jadi aku pun snap la gambar sikit2 utk dibuat bahan bercerita..macam gambar yg kt bawah ni, tgh nak buat jacking pit, tp problemnye skrg dia dah senget, settlement x seragam..tp masa aku tulis kt sini pit nie dah ok, dorg dah tekan dgn excavator...


Ni gambar kat dalam pit tu, dorg tengah excavate tanah sebelah je, sbb klau korek semua, takut pit nie semakin senget..jentera yg digunakan untuk excavate pit nie namenye excavator clamshell..
Mcm nilah dorg susun pipe yg bakal digunakan nanti,klau panas lepak dalam pipe ni pun layan jgk..huhuhu...

Ni gambar pit lain pulak, masalah senget jgk, tp yang nie paling teruk lah, kecondongan dia memang ketara,mcm2 cara dibuat, drive sheetpile keliling pit nie, excavate sebelah..mase nie pun dh nak tegak balik dah, dulu lg condong, aku x ambik gmbar mase tu..

jam punch card dh bunyi...mari pulang....selamat...

2 comments:

azri othman said...

pergh.. ape ape pon gua tertarik dengan job ko ini.. menda baru banyak! huhu keep it up!

azizul said...

erm..lepas ni klau jacking bawah sungai start aku pegi ambik gambar...kisah bergambar siri 3 maybe lambat skit keluar..aku nk balik kg mggu depan...huhuhu