Saturday, April 11, 2009

Cerita bergambar..keh3


Itu hari ada concreting work (1st wall) kt salah satu manhole(MH4-30), tetiba c.o.w panggil pg check besi..malas sebenarnya nak pg, aku dah selesa keje kt dlm ofis ada aircond..aku pg jgk la, tapi sebelum jmpa manhole ni sempat jgk aku sesat...secara seriusnye aku x tau dimana manhole ni berada..call engineer otai, dia bgtau lah kat mana, rupanya aku dh lalu dh kt situ tp x nmpak org keje...(Byk sgt manhole klau korg nk tau line 4 je ada MH4-1 sampai MH4-45) ...aku tgk dalam jgk kedudukan manhole ni,...c.o.w pun tgk dr atas je,x kan aku nk turun kot...concrete 9m cube ptg tu, truck mixer 1st bwk 6m cube,2nd punya truck mixer bwk 3m cube punya la lmbat datang..hujan pulak ptg tu, settle concreting aku balik ofis basah kuyup..jemm

Sebelum aku pg manhole MH4-30 tu, aku singgah kt MH4-21 punya pit, siap turun dalam pit nk tgk mcm mana rupanya pipe yang dah siap dijack..aku pun ambik la gambar guna kamera hp, nk share dgn kawan2 pengalaman aku..kalau mata korg elok lagi bleh la nmpak hujung pipe nie ada cahaya, kt situ lah pit MH4-22...jarak antara 2 pit ni lebih kurang 140 meter, diameter internal 1200mm...berapa batang pipe?aku dah lupa...keh3




Ini pun gambar kt pit MH4-21, yang macam besi karat tu lah TBM yang digunakan untuk buat tunneling ke pit MH4-22..skrg tgh dimodifikasi untuk pasang cutterhead lg besar, lepas nie nk jack pipe 1500mm pulak..



Inilah cutterhead yang disebut2 td,tp yang nie kecik punya cutterhead, company aku keje ni ada 2 unit TBM dikenali dgn system 1 dan system 2..yang kecik nie s1, maksimum pipe yang bleh dijack gne TBM ni 900mm diameter..klau besar dari tu kena guna s2 yang kat atas tu..


Gambar terakhir hari ini ialah concreting 2nd wall MH4-30. mcm hari tu jgk aku kena pg check besi, kali nie dah tau tempat so relax la sikit, settle2 kerje kat ofis dulu baru gerak g site, dlm pukul 12 aku pun keluar lah g check besi...sampai je kt site aku tgk crane dah nk blah,(pg makan kot) aku pun pg check dalam manhole.....mcm dalam gambar tulah aku nampak...sorg pekerja pun xde, concrete pun dh setengah jam siap kot,jemm...

sampai sini dulu cerita bergambar aku....selamat

2 comments:

azri othman said...

woo ini baru real!! menariklak aku tengok kerja ko.. hahha

azizul said...

menarik,gitulah tempat kerja aku...ada lagi gambar2 tmpat kerja..nanti next time cerita bergambar 2 pulak keluar....